Monday, June 25, 2012

දඹදිව වන්දනාව අසිරිමත් වන්නට..

දඹදිව වන්දනාව අසිරිමත් වන්නට.. ශ්‍රී ලාංකීය බෞද්ධයෝ ඉමහත් ශ්‍රද්ධාවෙන් දඹදිව වන්දනා කරති. අවුරුදු ගණනාවක්‌ තිස්‌සේ දුක්‌ මහන්සියෙන් හම්බ කරගත් ඉතිරි කරගත් මුදලින් දඹදිව වන්දනා කිරීම භාග්‍යයකි. ලෝක සිතියමේ දඹදිව නමින් රටක්‌ නැත. ඉන්දියාව නමින් රටක්‌ ඇත. පාලි සාහිත්‍යයට අනුව ජම්බුදීප යනුවෙන් අතීත ඉන්දියාව හඳුන්වා ඇත. සිංහලෙන් දඹදිව ලෙස ව්‍යවහාර කෙරේ. දඹදිව යන වචනයෙන් වර්තමාන ඉන්දියාව හඳුන්වන බව බොහෝ ශ්‍රද්ධාවන්තයෝ නොසිතති. දඹදිව යන වචනයෙන් සංකේතවත් කරගන්නේ ක්‍රි.පූ. 6 වැනි සියවසේ උතුරු ඉන්දියාවේ පහළ වූ ශ්‍රේෂ්ඨතම ශාස්‌තෲන් වහන්සේ වන බුදුරජාණන් වහන්සේ ඉපදුණු, සම්මා සම්බුද්ධත්වයට පත් වූ සහ පිරිනිවන් පෑ ස්‌ථාන සහ උන්වහන්සේ ජීවත්වූ භූගෝලීය අවකාශයයි. දඹදිව වන්දනාව බුදුරජාණන් වහන්සේ පිළිබඳව පහන් සංවේගය උපදවයි. ශ්‍රද්ධාව වර්ධනය කරවයි. ලුම්බිණිය උන්වහන්සේගේ ජන්ම භූමියයි. මගධ රාජ්‍යයේ කොටසක්‌ව පැවැති මෙම ප්‍රදේශය අද නේපාලයේ කොටසකි. කිs්‍ර.පූ. 6 වැනි සියවසේදී ක්‌ෂත්‍රීය පවුලක සුද්ධෝදන සහ මහාමායා දෙමාපියන්ට පාලක ප්‍රභූ පවුලක උපන් පුත් කුමරා සිද්ධාර්ථ නම් විය. දරුවකු ඉපදීමට දස මසක්‌ සම්පූර්ණවෙමින් සිටියදී මහාමාය දේවියට චාරිත්‍රානුකූලව සිය දෙමාපියන් බැහැදැකීමට සිත්වූවාය. සපිරිවර සහිතව යන ගමනේදී ප්‍රසුත වේදනාව උග්‍රවිය. සේවක, සේවිකාවෝ සියලු කටයුතු කළහ. සුපින්වත් සිද්ධාර්ථයාණෝ ලොව උපන්හ. මහාමායා දේවිය, සුද්ධෝදන සහ සියල්ලෝ සතුටු වූහ. පියකුගේ පැතුම සිය පුතු ඉහළින්ම ඔසවා තැබීමය. සුද්ධෝදනට අවශ්‍ය වූයේ සිය පුතු තම රාජ්‍යයේ අනාගත රජු ලෙස දැකීමටය. පාලකයකුට අවශ්‍ය ශිල්ප කුසලතාවය, නිසි වයසේ ආවාහ-විවාහ ආදිය සපුරාදීමට යුහුසුලු විය. සිද්ධාර්ථ උඩුගම් බලා යන තරුණයෙකි. සෑම දෙයෙහිම විචක්‍ෂණශීලීය. යථාර්ථය සොයයි.අත්දැකීමෙන් ජීවිතාවබෝධය ලබයි. මිනිසුන්ගේ අනේකදුක්‌ඛයන් ගැන සැලකිලිමත්ය. රාජ තේජසින් ඉපිලී නොයයි. රෝගීවීම, මහලුවීම, මරණයට පත්වීම අත්දැකීමෙන් අවබෝධ විය. තරුණ සිද්ධාර්ථට ඇත්තේ එතෙක්‌ නොවිසඳුණු ගැටලුවකි. එනම් දුක ඇතිවන්නේ ඇයි? යන්නයි. ඉන් මිදීමට මග කුමක්‌ද? යන්නයි. නමුත් සුද්ධෝදන පියා සිය පුතුගේ හැසිරීම ගැන නොසතුටු විය. ගිහිගෙයින් නික්‌මුණොත් අනාගත පාලකයා ලෙස ඔටුනු පැළඳවීමේ සිහිනය බොඳවන්නේය. සිය පුතු ගිහි ගෙයෙහි රඳවා ගැනීමට උපක්‍රම යෙදවීය. සැපයිය හැකි සියලු ලෞකික සම්පත් සැපයීය. සිද්ධාර්ථ සමය දඹදිව ඥාන ප්‍රබෝධ සමයකි. ගිහිගෙය අත්හැර තවුස්‌ ප්‍රතිපදාවන් අනුගමනය කළ පිරිස්‌ බහුල විය. සත්‍ය කුමක්‌දැයි සෙවීමට යුහුසුලු වන සමාජයකි. සත්‍ය සෙවීමට ගිහිගෙය අත්හැරීම බොහෝ බන්ධනයන්ගෙන් නිදහස්‌ වීමකි. ඔවුන්ට ඇත්තේ සත්‍ය සෙවීමේ අරමුණ පමණකි. සිද්ධාර්ථ වඩාත් කැමැති වූයේ ඔවුන්ටය. බොහෝ දෙනෙක්‌ සැපතක්‌ ලෙස සිතන පතන රජකම අත්හැර තවුසන් බවට පත්වූහ. ගිහිගෙය අත්හළ සිදුහත් පැමිණියේ නේරංජනාවටය. එදා නේරංජනා ප්‍රදේශය සුන්දරය. සශ්‍රීකය. විවිධ ප්‍රතිපදාවන් අනුගමනය කරන්නෝ බහුලය. රාජ භෝජන වැළ» සිදුහත්ට යකඩ පාත්‍රයක්‌ අතින් ගෙන ගෙයින් ගෙට හිඟමනේ ගොස්‌ එකට මිශ්‍ර වූ ආහාර අනුභව කිරීම පිළිකුල් විය. නමුත් විමුක්‌තිය අධිෂ්ඨාන කරගත්තේය. විමුක්‌තිය අවබෝධය පිණිස ක්‍රියාකරන සිදුහත් ආලාරකාලාම, උද්ධකරාමපුත්ත ආදීන් අවබෝධ කරගත් විමුක්‌ති මාර්ග මැනවින් ඉගෙන ගත්තේය. බොහෝ ඥනයන් වර්ධනය විය. නමුත් විමුක්‌තිය සම්පූර්ණ නොවීය. සය වසක්‌ ශරීරයට දැඩි දුක්‌ දෙමින් (අත්ථකිලමතානුයෝගය) පවත්තඵල භෝගී නම් තවුස්‌ ප්‍රතිපදාව අනුගමනය කළේය. වර්තමානයේදී එම ස්‌ථානය ලෙස විශ්වාස කරන්නේ බුද්ධගයාවට කි.මී. 8 ක්‌ පමණ දුරින් පිහිටි නේරංජනා ගඟෙන් එතෙර දුර්ගේශ්වරී කඳු වැටියෙහිය. නමුත් පුරාවිද්‍යාත්මක සාධක නැත. ටිබෙට්‌ ලාමාවරුන් එම ස්‌ථානය පාලනය කරනු ලැබේ. හින්දු පිරිසක්‌ද එම ස්‌ථානයෙහි රැඳී සිටිමින් හින්දු වතාවත් සිදුකරන බව පෙන්වයි. ලාභය පිණිස ආගමික ස්‌ථාන අත්පත් කර ගැනීමේ තරගයක්‌ නිර්මාණය වී ඇත. සය වසකට පසුව අත්ථකිලමතානුයෝගය නිෂ්ප්‍රයෝජන බව තේරුම්ගත් සිදුහත් තවුසාණෝ එය අත්හළහ. කුඩා අවධියේදී ආනාපානසති භාවනාව කළ බව බෞද්ධ සාහිත්‍යයේ සඳහන්ය. විමුක්‌තිය පිණිස තෝරාගත්තේ ආනාපානසති භාවනාවයි. සත්‍යාවබෝධයෙන් තොරව නොනැගිටිමියි යන අධිෂ්ඨානයෙන් ඇසතු වෘක්‌ෂ පාද මූලයෙහි සමවත් සුවයට පිළිපන්හ. වෙසක්‌ පොහෝ දිනක සම්මා සම්බුද්ධත්වයට පත්වූ සේක. සියලු දේ අවබෝධ කළහ. සම්මා සම්බුද්ධත්වයට පත්වූ උතුම් ස්‌ථානය බුද්ධගයාවයි. බුද්ධගයාව බෞද්ධයන්ගේ ගෞරවයට, පූජනීයත්වයට පාත්‍රවන උතුම්ම ස්‌ථානයයි. වර්තමාන බුද්ධගයාව හින්දුන්ගෙන් බේරාගැනීමේ ක්‍රියාවලියේ පුරෝගාමියා අනගාරික ධර්මපාලතුමාය. එතුමන්ගේ උපක්‍රමශීලී සහ එඩිතරභාවය නිසා බෞද්ධයන්ට එම ස්‌ථානය උරුම විය. බුදුරජාණන් වහන්සේ අවබෝධ කරගත් ධර්මය දේශනා කිරීමට සුදුසු කාලය, ධර්මය අවබෝධ කිරීමට සුදුසු පුද්ගලයන් සොයා බැලූහ. විමුක්‌ති මාර්ගයේ මුල් ගුරුවරුන් ජීවතුන් අතර නැත. තමන් සමග විමුක්‌තිය පිණිස කටයුතු කළ පස්‌වග මහණෝ ජීවත්ව සිටිති. ඔවුන්ට ප්‍රථම ධර්ම දේශනය පැවැත්වූහ. zමහණෙනි, පැවිද්දන් විසින් සේවය නොකළ යුතු අන්ත දෙකක්‌ ඇත. ඒ කවර අන්ත දෙකක්‌ද? හීන වූ, ග්‍රාම්‍ය වූ, සාමාන්‍ය පොදු ජනයාට අයත් වූ, අනාර්ය වූ, අනර්ථය ගෙන දෙන්නා වූ කම්සුවයෙහි ඇලී ගැලී විසීම (කාමසුඛල්ලිකානුයෝගය) හා දුක්‌බර වූ, අනාර්ය වූ, අනර්ථය ගෙන දෙන්නා වූ තමාටම වධ දීමයි. (අත්තතකිලමථානුයෝගය) මෙම අන්ත දෙකට නොවැටී තථාගතයන් විසින් දැක්‌ම ගෙන දෙන, ඥානය ගෙන දෙන මනා අවබෝධය හෙවත් සම්බෝධියද නිර්වාණයද සඳහා පවතින්නා වූ මධ්‍යම ප්‍රතිපදාව අවබෝධ කරගන්නා ලදී. මධ්‍යම ප්‍රතිපදාව නම් ආර්ය අෂ්ටාංගික මාර්ගයයි. එනම් මනා දැක්‌ම, මනා කල්පනාව, මනා වචනය, මනා කර්මාන්තය මනා ජීවන වෘත්තිය, මනා ප්‍රයත්නය, මනා එළැඹ සිටි සිහිය හා මනා සිත් එකඟතාවයි. මේ උතුම් ධර්මය දේශනා කළ ස්‌ථානය බරණැස ඉසිපතන මිගදායයි. වර්තමානයේදී මූලගන්ධකුටි විහාරය සැදැහැවතුන්ගේ ඉමහත් පූජනීයත්වයට පාත්‍රවී ඇත. අනගාරික ධර්මපාලතුමන්ගේ අනගි මෙහෙවර සිහිකැන්දන ස්‌ථානයකි. විහාරය වන්දනා කරන බොහෝ පින්වත්හු එතුමාට පිං අනුමෝදන් කිරීමට අමතක නොකරති. බුදුරජාණන් වහන්සේ අන්තවාදී නොවූ ශාස්‌තෲන් වහන්සේය. කිසිම දෙයක්‌ අන්ධානුකරණයෙන් ග්‍රහණය නොකරන්නැයි දෙසූහ. වක්‌කලී හිමියන්ට දේශනා කළ පරිදි තම ශරීරය දැකීමට නොව ධර්මය දැකීමට උත්සාහ කරන්නැයි දෙසූ ශාස්‌තෲන් වහන්සේය. අලගද්දූපම සූත්‍රයේදී ධර්මය පහුරක්‌ කරගන්නැයි බුදුහු දෙසූහ. පහුර භාවිතකොට ගඟ තරණය කරමු. ගඟ තරණයට භාවිත කළ පමණින් පහුර ඔසවාගෙන නොයයි. ධර්මයද එසේමය. සසරින් එතෙරවීමට, දුක නැති කිරීමට ධර්මයෙහි හැසිරිය යුතුය. නමුත් කර මතට ඔසවා නොගත යුතුය. බොහෝ අඳ බාල මිනිසුන් ධර්මයෙහි හැසිරෙනවාට වඩා ධර්මය කර ගහ ගැනීම සුලබය. එයින් බුදුරජාණන් වහන්සේගේ ධර්මය අවබෝධ කර ගැනීමට දුෂ්කරය. සිතීමේ හා තීරණය කිරීමේ නිදහස අගේ කළහ. කාලාම සූත්‍රය ඒ බව තහවුරු කරන ප්‍රකාශයකි. බොහෝ ආගමික නායකයෝ තමන්ගේ ඉගැන්වීම් තොරව සත්‍යයක්‌ නැතැයිද එයම පිළිගත යුතු බව දේශනා කරද්දී බුදුරජාණන් වහන්සේ තම නුවණින් සිතමින්, විමසමින් යමක්‌ පිළිබඳව තීරණය කිරීම බුද්ධිමතුන්ගේ ලක්‌ෂණයක්‌ ලෙස අගේ කළහ. ආරංචි විශ්වාස කිරීම, මෙසේ වන්නට ඇතැයි යන අනුමානය විශ්වාස කිරීම, පොත පතෙහි සඳහන්වූ පමණින් විශ්වාස කිරීම, තර්කයට ගැළපුණු පමණින් පිළිගැනීම, න්‍යායට ගැළපුණු පමණින් පිළිගැනීම, කරුණු හොඳය කියන පිළිවෙළ හොඳය සිතා යමක්‌ පිළිගැනීම, තමන්ගේ රුචිකත්වයට අනුවම පිළිගැනීම, විවිධ පුද්ගලයන්ට ඇති ගෞරවය නිසාම පිළිගැනීම, ගුරු ගෞරවය නිසාම පිළිගැනීම ආදී ලෙස විමසීමකින් තොරව යමක්‌ පිළිගැනීම අනුවණ තැනැත්තන්ගේ ලක්‌ෂණයකි. තමන්ගේ තීරණ ක්‍රියා තම යහපත පිණිස, අනුන්ගේ යහපත පිණිස පවතී නම් එවැනි දේ පිළිගත යුතු බව දෙසූහ. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ ඉගැන්වීම් සමාජ සහ මානසික සමානාත්මතාව තහවුරු කිරීමට උපකාරී වේ. බ්‍රාහ්මණ ඉගැන්වීම් මත තහවුරු වී තිබුණු කුල ක්‍රමය තර්කානුකූලව ප්‍රතික්‌ෂේප කළහ. සිව් කුලයෙන් පැවිදිවූවන් එකම සංඝ සමාජයක්‌ ලෙස තහවුරු කළහ. කුල ක්‍රමය නොසලකාහැරිය නිසාම බ්‍රාහ්මණ කුලයෙන් විවිධ බලපෑම් එල්ල විය. බ්‍රාහ්මණ කුලයෙන් පැවිදි වූවන්ගේ ඇතැම් ක්‍රියාවන්ගෙන්ද එය පැහැදිලිය. කාන්තාව පිළිබඳ සාම්ප්‍රදායික මතවාද සමාජ විරෝධය නොනැගෙන ලෙස ප්‍රතික්‌ෂේප කළහ. කුලය මත හෝ ලිංගික පදනම මත හෝ පුද්ගලයකුගේ උසස්‌, පහත් බව, සුද්ධ විසුද්ධි බව හෝ තීරණය නොවන බවත් ක්‍රියාව උසස්‌ හෝ පහත් බව තීරණය වන බවත් දෙසූහ. මානසික සමානාත්මතාවය ඒකාග්‍රතාවයෙන් ඇති වේ. මානසික ඒකාග්‍රතාවය අකුසල් ප්‍රහීනවීමෙන් වර්ධන වේ. මනස සෙලවීමෙන් මානසික ඒකාග්‍රතාව පහව යයි. එනම් අකුසල් මානසිකත්වයෙන් සැලෙයි. අටලෝ දහමින් කම්පාවට පත්වේ. මානසික සමානාත්මතාවය ඇතිවන්නේ එමගින්ය. බුදුරජාණන් වහන්සේ දැහැමි දේශපාලන, ආර්ථික ක්‍රියාවලියක්‌ අනුමත කළ සේක. අත්තනෝමතික, ඒකාධිපති ජනතාව සූරාකන පාලකයෝ ප්‍රතික්‌ෂේප කළහ. පාලකයන්ගේ දැහැමි බව සඳහා දස රාජ ධර්ම, දස සක්‌විතිවත් ආදී ධර්මයන් දෙසූහ. එකිනෙකා සූරාකෑමට ලක්‌වන, තවත් කෙනකුට අයහපත ගෙනදෙන ජීවනෝපායන් ප්‍රතික්‌ෂේප කළහ. දැහැමි වෘත්තීන්, ව්‍යාපාර, රැකී රක්‌ෂා අනුමත කළහ. සමාජ ඒකාග්‍රතාවය, ප්‍රගතිය සඳහා යහපත් පවුල් පරිසරයක්‌ අවශ්‍ය බව උන්වහන්සේ අවබෝධ කළහ. සිඟාලෝවාද සූත්‍රයේදී ස්‌වාමි-භාර්යා, දෙමාපිය, දූ-දරු, සම්බන්ධතා එකිනෙකා යුතුකම් හා වගකීම් ඉටුකරමින් ජීවත්වීම අනුමත කළේ ඒ සඳහාය. බුදුරජාණන් වහන්සේගේ ධර්ම දූත මෙහෙවර පන්සාලිස්‌ වසරක්‌ ගම්-නියම් ගම් සැරිසරමින් රජ මැදුරේ සිට පැල්පත තෙක්‌ සියලු ජනී ජනයා වෙනුවෙන් දහම් දේශනා කළේ සමස්‌ත සත්ව සංහතියේ හිතසුව පිණිසය. එබඳු ශේ්‍රෂ්ඨ උත්තම බුදුරජාණන් වහන්සේ අසූවැනි වියේදී සියලු සංස්‌කාරයන්ගේ සැබෑ ස්‌වභාවය, අනිත්‍යතාව පෙන්වමින් පිරිනිවන් පෑහ. ඒ කුසිනාරාවේදීය. එම ස්‌ථානයේ ගුප්ත සමයට අයත් පිරිනිවන් පෑ පිළිමයකි. සංවේගය උපදවයි. බුදුරජාණන් වහන්සේ අසමසම මිනිසෙකි. ෙද්‍රdaණ බමුණාට තමන් පිළිබඳව ප්‍රකාශ කළේ තමන් දෙවියෙක්‌, බමුණෙක්‌, ගාන්ධර්වයෙක්‌, මිනිසෙක්‌ නොවන බවයි. අසමසම මිනිසෙක්‌ බවයි. උන්වහන්සේ නෙලුම් මලක්‌ වැනිය. ජන සමාජයේ ජීවත් වූහ. නමුත් ජනයාගේ අකුසලයන් සමග සම්බන්ධ නොවූහ. උන්වහන්සේ පිරිනිවන් පෑමෙන් සියවස්‌ ගණනාවකට පසුව සාහිත්‍යයෙන් නිරූපිත බුදුන් වහන්සේ මිනිසකු නොව, ඇදහිය නොහැකි අසාමාන්‍ය කෙනෙකි. නමුත් සැබෑ බුදුරජාණන් වහන්සේ යනු මනුෂ්‍යයෙකි. නමුත් අසමසමය. සුත්ත නිපාතයට අනුව බුදුරජාණන් වහන්සේ ( උසය, හීන්දෑරිය, නොසැලෙන සේක, අල්ප වූ ආහාර ඇති සේක, කිසි දෙයක නොඇලෙති, වන වැද බවුන් වඩති á ලොබලිය ලියලවන වස්‌තුන්හි අපේක්‌ෂාව හැරපියා සිංහයකු මෙන් හුදෙකලාව හැසිරෙති. දඹදිව වන්දනාවෙන් ඓතිහාසික බුදුරජාණන් වහන්සේ යළි මතක්‌ වේ. බොහෝ ශාස්‌තෲවරුන්ට වඩා බුදුරජාණන් වහන්සේ ඓතිහාසිකය. පුරා විද්‍යාත්මක සාක්‌ෂි බොහොමයක්‌ ඉතිරිවී තිබීම ඊට හේතුවයි. එම ඓතිහාසික බුදුරජාණන් වහන්සේගේ විශේෂ ස්‌ථාන වැඳ පුදා ගැනීමට යන සැදැහැවතුන් බොහෝ දෙනා හට ඉහත දේශනාවන් කළ ඓතිහාසික බුදුරජාණන් වහන්සේ පිළිබඳ අවබෝධය නැති තරම්ය. ඓතිහාසික බුදුරජාණන් වහන්සේ ලෝකයට දැක ගැනීමට අවස්‌ථාවක්‌ ලැබී ඇත්තේ ඇලෙක්‌සැන්ඩර් කනින් හැම් ප්‍රමුඛ බ්‍රිතාන්‍ය පුරාවිද්‍යාඥයන් නිසාය. ඔවුන්ට පුණ්‍යානුමෝදනා කළ යුතුය. ඔවුන් මතු කළ ඓතිහාසික ස්‌මාරක ඇතැම් අනුවණ බෞද්ධයෝ බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් ප්‍රතික්‌ෂේප කළ අන්ධ භක්‌ති නිසා විනාශයට පත් කරති. ගිහි බෞද්ධයන් මෙන්ම ඇතැම් අඳබාල භික්‌ෂුන් වහන්සේලාද ගිහි පින්වතුන්ගේ ප්‍රසාදය දිනා ගැනීම පිණිස විවිධ පූජාවන් ස්‌මාරකවල පවත්වති. මෙම අන්ධ බාල ක්‍රියාව තවත් අය පටන්ගෙන ඇත.  දඹදිව වන්දනා කරන සැදැහැවතුන් එවැනි හිස්‌ ක්‍රියාවන්හි නොඇලිය යුතුය. එම ස්‌ථාන ආරක්‌ෂා කළ යුතුය. ඉහත විස්‌තර කළ ඓතිහාසික බුදුරජාණන් වහන්සේගේ ධර්මයෙහි හැසිරීමට අධිෂ්ඨාන කළ යුතුය. එවිට දඹදිව වන්දනාව අසිරිමත් වේ.
Ven. Samiddhi

Wednesday, April 11, 2012

Mettā(Cultivation of Mettā)


Mettā is a Pali word which is equivalent to loving kindness and is derived from the word Mitta meaning friendliness. It is one of the ten pāramitās of the Theravāda school of Buddhism.
The Buddha preached that Mettā should be cultivated as a meditation and it is called mettā bhāvanā. The object of mettā bhāvanā is loving kindness. The mettā should be expressed to all sentient beings such as the seen and the unseen, those dwelling near or far. Futher Buddha says that as a mother would protect her only child even at the risk of her own life, to develop a love like this to all beings.( Karaniya Metta Sutta


There are five stages of mettā bhāvanā.
1 Yourself
2 A good friend
3 A 'neutral' person
4 A difficult person
5 All beings the entire Universe
According to Buddhism mettā bhāvanā is an antidote to insomnia and nightmares. The mettā-full person will feel more comfortible and happy too. The mettā thought to contribute to aworld of love, peace and happiness. It is an antidote to anger and considered a good way to calm down a distraught mind. Someone who has cultivated mettā will not be easily angered, non-violance as well as a strong wish for the happiness of others and showing qualities such as patience, receptivity and appreciation. mettā-full person is living with plesant mind.

Dear friend, you also can improve Metta mind where ever you are living. Before going to bed as well as early in the morning, sit down sophisticated place, close the eye and wish with pleasant mind; may all living beings who are the seen and the unseen, those dwelling near or far be health, happy and well! When you practise such way, hatred mind, jealous mind ceases by love or Metta.

 May you be health and happy
With Metta
 Bhante B. Samiddhi

Tuesday, December 13, 2011

UNITE TO PROTECT THE ENVIRONMENT

UNITE TO PROTECT THE ENVIRONMENT


SAMADHI ENVIRONMENT AND SOCIAL ORGANIZATION (SESO) has launched valuable program to plant 100000 trees on 6th of December.
This is an attempt to protect the environment and you also can join with us to plant trees wherever you live. Please plant a tree on any place on the name of you and if you can, confirm us sending a photo.

http://samadhiseso.blogspot.com
environmentsocial@gmail.com

Thank you!



Saturday, June 19, 2010

Buddhist view of Abortion



Worldwide 42 million abortions are estimated to take place annually. Abortion means the deliberate ending of a pregnancy at an early stage. It is the termination of a pregnancy by the removal or expulsion from the uterus of a fetus or embryo, resulting in or caused by its death.S. Dhammika thera said that abortion was a form of birth control where the fetuses was killed to prevent it form developing fully and being born. However abortion means the destruction of life.(S. Dhammika;2008:02)

In the time of Buddha the act of abortion defined as a intentionally taking the life of a fetus(gabbapata)regarded as a heinous crime. The jataka stories, petavatthu, some suttas give information of this. There are two methodologies as Anti-natal and post- natal or before conception and after conception and what Buddha disagrees is the destruction of life after its conception in the womb.
According to the teachings of Buddha, five conditions must be present to constitute an act of killing.

* the thing killed must be a living being
* you, the killer, must know or be aware that it is a living being
* you must have the intention to kill it
* there must be an effort to kill
* the being must be killed as the result

Here's an example of how an abortion might constitute an act of killing:

* When a baby is conceived, a living being is created and that satisfies the first condition. Although Buddhists believe that beings live in a cycle of birth death and rebirth, they regard the moment of conception as the beginning of the life of an embodied individual.
* After a few weeks the woman becomes aware of its existence and that meets the second condition.
* If she decides she wants an abortion that provides an intention to kill.
* When she seeks an abortion that meets the fourth condition of making an effort to kill.
* Finally the being is killed because of that action.

Therefore the First Precept of Buddhism - not to kill - is violated and this is tantamount to killing a human being.(WWW.BBC.COM)
According to Dalai Lama abortion would be approved or disapproved according to each circumstance. Some time it is necessary abortion to save mother and living mother is value than non born child. In such cases the moral status of an abortion will depend on the intentions of those curring it out.
According to Buddhism ordinary people can not completely control the accepted by the society. Buddhism always emphasis the importance of self-restrain in the sexual activities and advice is given to confine the activity to one1s selected partner.It could avoid the unnecessary pregnancy that leads to abortion.

Friday, May 21, 2010

Karuṇā, the concept of compassion in Buddhism









Compassion and loving kindness are essential to practice Buddha`s teachings. Buddha was asked by Ananda, “Would it be true to say that the cultivation of loving kindness and compassion is a part of our practice?” Buddha replied, “No, it would no be true to say that the cultivation of loving kindness and compassion is part of our practice. It would be true to say that the cultivation of living kindness and compassion is all of our practice.” It is experiential heart of the Buddha`s teachings.
Compassion is a feeling of deep sympathy and sorrow for another who is stricken by misfortune, accompanied by a strong desire to alleviate the suffering. Person`s heart make the good move at the pain of others and crushes and destroys the pain of others. Compassion is also referred to as empathy (anudāyanā) commiseration (dayā) fellow feeling (anuggaha) or sympathy (anukampā) in Buddhist psychology.
It gives birth to all the other virtues. So it is the second of four Brahma Vihāras and was more highly praised by the Buddha than any other. As venerable S. Dhammika thera reports Jātakamāla said that compassion gave birth to all the virtues as cooling rain made the crops grow. When you are compassionate you have no desire to harm your neighbor. Your body, speech, and mind are purified and kindness, patience, happiness and good reputation grow.
The compassionate person does not arouse fear in the mind of others. He is trusted like a kinsman; he is not agitated by the passion, the fire of hatred dose not blaze in his heart. He is safe from the society and live with happy and well.
When you practice compassion, you actively look for the beauty, generosity and goodness in people. The seat is offered for disabled or aged people in the bus, it means you practice compassion and you are happy with your generosity.
It is easy to begin practice of compassion by giving thanks for the people you are grateful for in your personal life such as your parents, children, spouse, friends and other family member who give you love and support. If someone of them would be suffering, help them to alleviate suffering. On the Vesak day, generosity people held “Dansal” (foods are offered for people) with compassion.
It is the way to bring happy practice compassion. As Dalai Lama has said, “If you want others to be happy, practice compassion! If you want to be happy, practice compassion!

Monday, February 8, 2010

කෝපෙන්හේගන් දේශගුණික සමුළුව සහ පරිසර කාබාසිනියාව


විසඳුමකින් තොර අර්බුදය උග්රවීම සාමාන්ය තත්ත්වයකි. පරිසර අර්බුදය ද දිනෙන් දින උග්ර වන්නේ පේන තෙක් මානයක විසඳුමක් නැති නිසාය. පසුගිය වර්ෂයේ අවසාන භාගයේදී පාරිසරික අර්බුද ගැන විශේෂ උනන්දුවක් ලෝකයේම ඇතිවිය. ඩෙන්මාර්කයේ කෝපෙන්හේගන් දේශගුණික සමුළුව ඊට හේතුවයි. නමුත් නව වර්ෂයේදී ඒ පිළිබඳ උනන්දුව පහව ගොස් ඇත. ලංකාවේ නම් පවතින මැතිවරණ කටයුතු නිසා කෝපෙන්හේගන් සමුළුව පවතින දිනවලත් ජනමාධ්යවල උනන්දුවත් නොවීය. පාරිසරික අර්බුද සියලු දෙනාට දැනෙන අවාසනාවන්ත තත්ත්වයක් බැවින් කල්ගත වුණත් සමුළුවේ ප්රතිඵල සහ නව වර්ෂයේ පාරිසරික කාබාසිනියාව පිළිබඳව සාකච්ඡා කිරීම ප්රයෝජනවත්ය.

කෝපෙන්හේගන් දේශගුණික සමුළුවට රටවල් 115 ක ජන නායකයෝ සහභාගි වූහ. ඩෙන්මාර්ක රජය විශාල වියදමක් දැරුවේය. අති සුඛෝපභෝගී මෝටර් රථ ප්රවාහනය සඳහා යොදවා තිබුණි. සුඛෝපභෝගී හොටෙල්වල අධික මිල ආහාර අනුභව කළෝය. සතුටු සාමීචියෙහි යෙදුනහ. වියදමේ තරමට සමුළුවේ ප්රතිඵල අල්ප මාත්රයක් තරම්වත් නොවූ බව අපි දනිමු. විරෝධය පෑ එක් පරිසර සංවිධානයකට අනුව ලෝක නායකයන් කළේ ඨ්එයෑරසබටල eaඑසබටල ජය්එසබට (රැස්වී, කමින් බොමින්, සතුටු සාමීචියෙහි යෙදීම) පමණි.

සමුළුවට පැමිණි දින කිහිපයේදී පරිසර අර්බුද වැළැක්වීමට විසඳුම් පිළිබඳව එකඟතාවන්ට පැමිණීම කෙසේ වෙතත් ලෝක නායකයන්ගේ සුඛ විහරණය වෙනුවෙන් ස්වභාවික සම්පත් විශාල ප්රමාණයක් විනාශ කරන ලදී. උදාහරණයක් ලෙස නායකයන් ප්රවාහනය කළ මෝටර් රථවලින් නිකුත් වූ කාබන්ඩයොක්සයිඩ් ප්රමාණය වැඩි විය. සමුළුවේ ඉදිරිපත් වූ ප්රධාන යෝජනාව වූයේ කාබන්ඩයොක්සයිඩ් වායුව අංශක දෙකකට වඩා අඩුවෙන් පවත්වා ගත යුතු බවයි. මෙම යෝජනාවට එකහෙලා විරුද්ධ වූ නොබෙල් සාම ත්යාගලාභී ඇමරිකානු ජනාධිපති බරක් ඔබාමාද, චීන අගමැති වෙන් ජියාබාඕද සමුළුවෙන් ලිස්සා ගියේය. එපමණක් නොව ඔවුන් අල්ලසක් දීමටද තැත් කළේය. චීනය සහ ඇමරිකාව නූතන පරිසර දූෂණය සඳහා 60% කට වඩා වැඩි දායකත්වයක් දරයි. එම වරදින් පලා යැමට ඩොලර් මිලියන සීයක අල්ලසක් දීමට පොරොන්දු විය. එමනිසාම විසඳුමකින් තොරව සමුළුව නිමාවට පත්විය.

කෝපෙන්හේගන් දේශගුණික සමුළුව යනු පරිසරය සම්බන්ධව පැමිණි ප්රථම සමුළුව නොවේ. දශක ගණනාවක් තිස්සේ මෙබඳු සමුළු රාශියක් පැවැත්වීය. කොපමණ සමුළු පැවැත්තුවත් පරිසර අර්බුද සම්බන්ධව තිරසාර විසඳුමකට පැමිණීමට අපොහොසත් වී ඇත. අද දවස වනවිටත් පරිසර අර්බුද උග්ර වී ඇත. පාරිසරික දූෂණය ශීඝ්රයෙන් වැඩිවන බව නොරහසකි. කාබන්ඩයොක්සයිඩ් වායුව වැඩිපුර පරිසරයට මුදා හැරීම නිසා වායුව, ජලය, භූමිය දූෂණය වී ඇත. ඕසෝන් ස්ථරය පටුවීම නිසා ගෝලීය උණුසුම වැඩිවෙමින් පවතී. මෙම සියලු අහිතකර දේශගුණික තත්ත්වයන් නිර්මාණය වී ඇත්තේ මානව ක්රියාකාරකම් නිසාය. එනම් ස්වභාවික සම්පත් සූරාකෑමට ලක් වී ඇත.

නව ධනවාදී ආර්ථිකයේදී ස්වභාවික සම්පත් අසීමිතව සූරාකෑමට ලක්වන්නේය. ධනවාදය පුරාණ අවධියේ පටන් පැමිණියේය. වර්තමානය තෙක් ධනවාදය විවිධ වෙනස්කම් සහිතව විකාශනය වී ඇත. යුරෝපයෙන් ආරම්භ වී විකාශනය වූ කාර්මික විප්ලවයෙන් ද නව ධනවාදී ආර්ථිකයක් ඇති විය. එම නූතන ධනවාදයේ මූලික ලක්ෂණය වන්නේ තරගකාරී ලෙස ලාභය උපරිමය කර ගැනීමයි. ඒ සඳහා සම්පත් උපරිමය වශයෙන් භාවිත කළ යුතුය. නව කාර්මික නිෂ්පාදනයන් සඳහා අමුද්රව්ය අවශ්යය. අමුද්රව්ය යනු ස්වභාවික සම්පත්ය. නූතන ධනවාදී ආර්ථිකයේදී ලාභය උපරිමය කර ගැනීමට ස්වභාවික සම්පත් උපරිමයෙන් ම භාවිත කරයි. ස්වභාදහම උත්පාදනය කරනවාටත් වඩා නිෂ්පාදනයන් සඳහා අමුද්රව්ය යොදා ගන්නා බැවින් උග්ර සූරාකෑමකට පරිසරය සමත් වී ඇත.

ස්වභාවික සම්පත් සූරාකෑම නිසා වර්තමානයේදී රාජ්යයන් හඳුනා ගත්තේ බලවතුන් ලෙසය. ස්වභාවික සම්පත් සූරාකෑමේ තරම අනුව මහ බලවතුන්, මධ්යම බලවතුන් සහ සුළු බලවතුන් ලෙස පෙනී සිsටිති. හොඳින්ම පරිසරය සූරාකන රාජ්යයේ ඒක පුද්ගල ආදායම ඉහළ අගයක පවතී. ආර්ථිකයෙන් බලවත් වී ඇත. එවැනි රාජ්යයන්වල ක්රියාදාමය වන්නේ ස්වභාවික සම්පත් සහිත රාජ්යයන් හොඳින් හෝ නරකින් අත්පත් කර ගැනීමට පෙළැඹීමයි. ඇමරිකාව සහ චීනය මහ බලවතුන් අතර ඉහළින්ම වැජඹේ. මෙම රාජ්යයන් තාක්ෂණය භාවිත කරමින් ස්වභාවික සම්පත් දැඩිව සූරාකයි. ඔවුන් උපක්රමශීලී වෙති. ස්වභාවික සම්පත් සහිත සුළු බලවතුන්ද හොඳින් හෝ නරකින් ග්රහණය කර ගනිති. චීනය මහ බලවතෙකු ලෙස ටිබෙටය බලහත්කාරයෙන් ග්රහණය කර ගෙන ඇත. බුරුමය මිත්රශීලී ලෙස ග්රහණය කර ගෙන ඇත. මෙහි ප්රධාන අරමුණ එම රාජ්යයන්වල ඇති ස්වභාවික සම්පත් අත්පත් කර ගැනීමය.

තරගකාරී ලෙස බලවතුන්වීමේ අපේක්ෂාවෙන් ස්වභාවික සම්පත් උත්පාදනය කරනවාට වඩා පරිභෝජනය කිරීම යනු පරිසරය සූරාකෑමයි. පරිසර කාබාසිනියාවද එම නිසාම උග්ර වී ඇත. පාරිසරික විපත් වැඩිවෙමින්ද පවතී. ලෝකයම රත් වී ඇත. කොපමණ රන් වුණත් පරිසර සූරාකෑම නැවැත්වීම කෙසේ වෙතත් පාලනය කිරීමටවත් ලෝක නායකයන් එකඟ නොවන බව පැහැදිලිය. පරිසර සූරාකෑම පාලනය කිරීම යනු ගෝලීය ධනවාදය පාලනය කිරීමකි. ඒ සඳහා බලවත් රාජ්යයන් කිසිසේත් එකඟ නොවේ. ඒ බව කෝපෙන්හේගන් සමුළුවෙන්ද තහවුරු විය.

කෝපෙන්හේගන් සමුළුව යනු ප්රථම පරිසර සමුළුව නොවෙයි. මීට පෙරත් සමුළු ගණනාවක් පැවැත්වීය. මෙම කිසිම සමුළුවකදී තිරසාර පරිසර ප්රතිපත්තියකට එකඟ නොවීය. මෙවර සමුළුවේ විශේෂත්වය වන්නේ සුළු හෝ ක්රියාදාමයක්වත් ක්රියාත්මක කිරීමට එකඟ නොවීමයි. වෙනත් සමුළුවලදී සුළු සුළු ක්රියාකාරකම්වලට එකඟ විය. ලෝකයේ න්යෂ්ටික අවි පාලනය කිරීමට එකඟ වීම එවැනි එක ක්රියාකාරකමකි. මෙවැනි එකඟ වීම් තිරසාර ප්රතිපත්ති හෝ විසඳුම් නොවේ. එවැනි එකඟ වීම් මගින් පරිසරයේ ජීවය ආරක්ෂා කිරීමටත්, උත්පාදනය කිරීමටත් නොහැකිය. එහෙයින් තිරසාර පරිසර ප්රතිපත්තියක් පේනතෙක් මානයක නැත.

ලෝකයේ කිසිම බලවතෙක් තිරසාර පරිසර ප්රතිපත්තියක් පිළිබඳව අවධානය යොමු කොට නැත. කිසිම ව්යවස්ථාවක පැහැදිලි පරිසර ප්රතිපත්තියක් සඳහන්ව නැත. ඇතැම් ව්යවස්ථාවල පැලැස්තර ප්රතිපත්ති සඳහන් ඇත. ව්යවස්ථානුකූල පරිසර ප්රතිපත්තියක් ක්රියාත්මක කරන්නේ නම් සිදුවන්නේ කුමක්ද? ධනවාදී ආර්ථික ක්රමය බිඳ වැටීමයි. ස්වභාවික සම්පත් සූරාකෑමෙන් තොරව ධනවාදය ද නොපවතී. ධනවාදය ආරක්ෂාවීමේ ග්රාමික බලවේගය ස්වභාවික සම්පත්ය. තිරසාර පරිසර ප්රතිපත්තියකට එකඟ වුණොත් පරිසරය සූරා කෑම පාලනය වන්නේය. පරිසර සූරාකෑම පාලනය වීම යනු ධනවාදී ආර්ථික ක්රමය පාලනය වීමයි. අඩාල වීමයි. ලෝක බලවතුන් පරිසර ප්රතිපත්තිවලින් ලිස්සා යන්නේ මෙම තත්ත්වය දන්නා බැවිනි.

ලෝක පරිසර කාබාසිනියාව ලංකාවටද පොදුය. 60 වසරක ශ්රී ලංකාවේ තත්ත්වය සලකා බැලුවොත් මෙරට ආර්ථිකය ධනවාදයට මුක්කු ගැසුවේය. සුළුතර පිරිසක් සමාජවාදය ගැන සිහින මැව්වේය. නමුත් දිගින් දිගටම ක්රියාත්මක වන්නේ දිළිඳු ධනවාදයයි. දේශීය වෙළෙඳපොළ, ලෝක වෙළෙඳපොළ සහ පරිසරය මැනවින් ජයගත හැකි නවතම ආර්ථික ප්රතිපත්ති සම්පාදනයක සේයාරුවක්වත් නැත.

ලංකාවේ පරිසර බලධාරීන් අපිට හොඳම පරිසර පද්ධතියක් ඇතැයි උදම් ඇනුවත් මෙරට පරිසරයද උග්ර අර්බුදවලට ලක්වෙමින් පවතී. උත්කර්ෂවත් උත්සව, වැඩසටහන් පැවැත්තුවත් තිරසාර පරිසර ප්රතිපත්තියක් හඳුන්වාදීමට අපොහොසත් වී ඇත. හොඳම නිදසුන ජනාධිපතිවරණයයි. කිසිම අපේක්ෂකයකු පරිසරය පිළිබඳව වචනයක් හෝ සඳහන් නොකරයි.

ශ්රී ලංකාවට මුහුණපෑමට නියමිත අනාගත දේශගුණික තත්ත්වයන් පිළිබඳව බලධාරීන් නිහඬය. 2030 වනවිට ලංකාව පිහිටා ඇති කලාපයට වැස්ස 15% ක් අඩුවීමේ ප්රවණතාවක් ඇත. පරිසර බලධාරීන් අල්පමාත්ර වශයෙන් හෝ ඒ පිළිබඳව අවධානය යොමු කර නැත. ජල යෝජනා ක්රම, වෙනත් ව්යාපෘති ආරම්භ කිරීමේදී දේශගුණික තත්ත්වයන් පිළිබඳව අවධානය යොමු කිරීම සාමාන්ය තත්ත්වයකි. නමුත් ලංකාවේ එබඳු තත්ත්වයක් කොහොමටවත් ක්රියාත්මක නොවේ. ඕනෑම කෙනකුට ඕනෑම තැනක තමන්ගේ සිතැඟි පරිදි ඉදිකිරීම් කිරීමට අවස්ථාව දී ඇත. වන සංහාර පාලනයට සුළු සුළු නීති තිබුණ ද දේශපාලනික මැදිහත්විම් නිසා එම නීති ක්රියාත්මක වන්නේ සුළුවෙනි. දේශීය සහ විදේශීය මට්ටමෙන් තිරසාර පරිසර ප්රතිපත්ති පිළිබඳව නිද්රdශීළීය. පරිසර කාබාසිනියාවටම දොර විවෘත කර ඇත.

කෝපෙන්හේගන් සමුළුව පැවැති සමයේදී සමුළු පිළිබඳව ජනතා විශ්වාසය භංග වී ඇති බව තහවුරු විය. ඩෙන්මාර්කයේත් වෙනත් රටවල්වලත් සමුළුවට විරුද්ධව දැවැන්ත උද්ඝෝෂණ ක්රියාත්මක විය. පරිසර සංවිධාන, සමාජ සේවා සංවිධාන, ස්වෙච්ඡා සංවිධාන සහ පුද්ගලික වශයෙන් ද ඊට සම්බන්ධ වූහ. කිසිම පරිසර සමුළුවකදී තිරසාර පරිසර ප්රතිපත්තියකට එකඟ නොවූ නිසා පරිසර සමුළු පිළිබඳව ජනතා විශ්වාසය භංග වී ඇත. ලෝක නායකයන්a රැස්ව, කාබී, සතුටු සාමීචීයෙහි යෙදී විනෝද වී ඇත. පරිසර කාබාසිනියාව අඛණ්ඩව සිදුවේ.

මෙම සමුළුව පැවති දින කිහිපයේදී ගෝලීය වශයෙන් මතු වූ උද්ඝෝෂණවලට අනුව අනාගතයේදී රජයන්ට අත්තනෝමතිකව ක්රියාත්මක වීමට ඉඩ ප්රස්ථාව ඇහිරෙන්නේය. පාරිසරික උද්ඝෝෂණ ක්රමක් ක්රමයෙන් වර්ධනය වීමේ ප්රවණතාවක් ඇත. නමුත් ලංකාවේ තත්ත්වය වෙනස්ය. පාරිසරික සංවිධාන තිරසාර පරිසර ප්රතිපත්තියක් වෙනුවෙන් පෙනී නොසිටියි. ලාංකේය ජනතාවද පරිසර ප්රතිපත්තීන් ඉල්ලා උද්ඝෝෂණය කළ යුතු කාලය එළඹ ඇත. මෙම තත්ත්වයන් තුළ අනාගත දේශපාලන, ආර්ථික තත්ත්වයන් වෙනස් කිරීමේ ග්රාමීක බලවේග බවට පාරිසරික උද්ඝෝෂණ පත් වන්නේය.

කෝපෙන්හේගන් දේශගුණික සමුළුවෙන් පරිසරයට ඇතිවූ වාසියක් නැත. ප්රතිඵල රහිත තවත් සමුළුවක් පමණක් විය. තිරසාර පරිසර ප්රතිපත්තියකට එකඟ වීමට ලෝක නායකයන් සූදානම් නැත. සුපුරුදු පරිදි පරිසර කාබාසිනියාවට සියලු අවකාශයන් විවෘතව පවතී. මානව සංහතියේ සහ සියලු සත්වයන්ගේ හිත සුව පිණිස තිරසාර පරිසර ප්රතිපත්තියක් ක්රියාත්මක කරවීමට අපි උද්ඝෝෂණය කළයුතු වෙමු. අපගේ අනාගත පැවැත්ම තීරණය වන්නේ අප ක්රියාත්මක වන ආකාරය අනුවය.

බටුවංගල සමිද්ධි හිමි